Hvorfor din virksomhed har brug for en hjemmeside.

27. august 2020 Slået fra Af Jakob

Hvis du driver en mindre virksomhed – eller for den sags skyld også hvis du driver en større virksomhed – så har du måske overvejet om det kan betale sig at få en hjemmeside.

Det korte svar er ja!

Men da det muligvis ikke er nok til at overbevise dig. Selvomselvom om, det nogen gange virker som om folk kun er alt for villige til ukritisk at acceptere hvad de læser på internettet.

Derfor har vi her lavet en liste med fem grunde til at du virkelig bør have en hjemmeside.

Derefter vil vi tage fat i nogen af almindelige myter der næsten altid dukker op, når folk forsøger at forklare hvorfor de alligevel ikke har brug for en hjemmeside.

Men lad os ufortrødent hoppe videre til hvorfor du nu 2020 virkelig burde have en hjemmeside.

#1 Folk finder frem til dig og din virksomhed via internettet.

En amerikansk undersøgelse fra 2017 viser at 97 %af alle forbrugere, bruger internettet til at finde og undersøge lokale virksomheder. Hvad det betyder er, at i dag er det ikke længere nok at nøjes med en annonce i telefonbogen, De Gule Sider eller Mostrups.

Det er ikke længere nok, blot at nøjes med en annonce på de gule sider.

Måske kan det skift bedst illustreres, med et simpelt spørgsmål. Hvornår har Du sidst brugt telefonbogen til at finde frem til nogen.

I dag har vi alle sammen skiftet til, at uanset hvad vi søger. Så starter vi med at søge efter det på internettet. Skal du bruge en håndværker? Så begynder vi med at søge efter ham på internettet. Det er en effekt der kun har accelereret i løbet af de sidste par år, i takt med at næsten alle efterhånden har anskaffet sig en såkaldt Smartphone.


#2 Mange forbruger vil slet ikke overveje en virksomhed der ikke har en hjemmeside.

En god hjemmeside kan være dit bedste aktiv. Det er giver mulighed for at nå ud til mange flere potentielle kunder. Men mere end det, det er efterhånden blevet sådant, at det ikke at have en hjemmeside virker en smule mistænkeligt. En undersøgelse har således vist, at op mod 30 % af alle forbrugere automatisk stryger forretninger der ikke har en hjemmeside, fra deres overvejelser når de skal træffe en beslutning.


#3 Mere end halvdelen af alle forbrugere en hjemmeside, til at finde og engagerer med en virksomhed.

Vi kan ikke komme uden om det, men her er der nogen flere statistikker og undersøgelser. Men i en rapport fra 2017 har LSA (Local Search Association), fundet frem til at 63 % af alle forbrugere brugere en hjemmeside til at engagerer med en virksomhed. Kombineret med at op mod 93 % af alt vores færd online starter med en internetsøgning. Alt det er med til at gøre det meget attraktivt at få en hjemmeside.

#4 Selv hvis du kun primært har at gøre med andre virksomheder, er en hjemmeside stadig vigtig.

Men måske er din virksomhed primært rettet mod at sælge til andre virksomheder, og har slet ikke noget at gøre med almindelige forbrugere. Hvis det er tilfældet, så kan du måske være fristet til at sige, at alt det ovenstående slet ikke er relevant for dig. Men det er langt fra tilfældet.

Selv hvis du ikke sælger noget online, og alt hvad du foretager begynder og ender med håndtryk, så er et en flot hjemmeside stadig vigtig. For det første er den med til at gøre at du overhovedet bliver set af potentielle nye kunder. For det andet, så giver den dig også mere troværdighed.

#5 75 % af forbrugere indrømmer at de dømmer en virksomheds omdømme baseret på deres hjemmeside.

Okay, så det er måske ikke helt fair at inkludere dette punkt. Da det forudsætter at du allerede har en hjemmeside. Men det er mere et generelt opråb, til alle virksomheder om at det ikke er nok bare at få sig en hjemmeside og så glemme alt om den. Det er ikke særligt tillidsvækkende at komme ind på en hjemmeside, og så se at den ikke har været opdateret de sidste fem år.

Det svare lidt til en forretning, der år efter år altid har det samme skilt i vinduet med de samme tilbud.


Det var så nogen af grundene til hvorfor du virkelig burde få lavet en virksomhed til din virksomhed. Men lad os for et øjeblik vende det om, og se på nogen af de grunde som der typisk bliver brugt som undskyldninger for ikke at anskaffe sig en hjemmeside, og hvorfor de ikke passer.

#1 Min virksomhed er alt for lille, og jeg har slet ikke råd til en hjemmeside.

En fejl som mange små virksomheder ofte laver, når de skal vurdere om de har råd til en hjemmeside, er at de kigger på industrilederen i deres felt, og tænker at de skal have i den stil. De konkludere derfor, meget logisk, at de slet ikke har råd til bruge så mange penge på deres hjemmeside.

Men det er en fejl. En hjemmeside behøver slet ikke at være så avanceret, og behøver ikke at være noget man pumper en formue ind i. De store spillere på et område, har pengene til at bruge på deres hjemmesider, så det gør de.

Men din hjemmeside, behøver slet ikke at være så avanceret, og dyr. Du kan sagtens nøjes med at simpelt og billigere. Det vigtigste er at du har en hjemmeside, og at den kan findes af søgemaskinerne.

#2 Det er alt for dyrt.

Et andet argument vi ofte hører, typisk i forlængelse af punkt 1, er at det er alt for dyrt. Det er dog ikke nødvendigvis sandt. Som med så mange andre ting her, så får man typisk hvad man betaler for. Hvis du vil så kan du gøre det hele selv, og kun betale nogle få 100 kroner om året. Men selv hvis du hyre et webbureau til at udføre opgaven, så er det behøver det stadig ikke være noget der koster en formue. Det hele afhænger af hvad du vil have, og hvad du har brug for.

#3 Jeg har allerede nok kunder

Selv hvis du har alle de kunder du overkomme, og ikke tænker på at udvide. Så kan en hjemmeside stadig være med til at gøre livet nemmere for både dig og dine kunder. F.eks. hvis du driver en restaurant, så kunne det være at dine kunder godt ville have en mulighed for at se hvilke menuer du server, eller reserver bord.

Det hele behøver ikke at handle om at få nye kunder. Det kan ligeså godt være fordi de gør dig i stand til at yde en ekstra service for dine kunder.

#4 Vores kunder bruger ikke computere.

Det er noget vrøvl, hvis du vil undskylde mit fransk. I 2017 havde 95 % af alle danskere internetadgang i hjemmet, og op 91 % var på internettet dagligt. Selv blandt gruppen på mellem 75 og 89 år er 69 % i dag på internettet. Derudover så har vi også alle dem der går på internettet via deres Smartphones. Vi bruger efterhånden internettet til alt, og i stadig højere grad er det ikke noget vi bruger fra en stationær computer.

#5 jeg bruger ikke e-handel

Det er en af de store misforståelser, at man skal bruge e-handel for at have brug for en hjemmeside. Du behøver ikke at sælge noget online, for at kunne drage fordel af en hjemmeside. Hvis du have nye kunder, så skal de i først vide at din virksomhed rent faktisk eksister, og hvad du kan tilbyde. En god hjemmeside, kan være det bedste og meste effektive middel tiltrække nye kunder. Derudover er det også et af de billigste.