
Hvad er Webbureauer?
Webbureauer laver primært reklame og kommunikation via interaktive medier og Internettet.
Et Webbureau arbejder f eks med design af websites, bannerreklamer og e-business. Deres produkter kan også omfatte spil, konkurrencer, sponsorater og promotion-aktiviteter, i store træk alle former for kommunikation via Internettet.
De kan både være selvstændige bureauer eller en særlig afdeling i et større reklamebureau.
Webbureauer udarbejder komplette internetløsninger for virksomheder og organisationer herunder content management systemer, betalingsløsninger, integration og søgemaskineoptimering.
Den digitale verden er nærmest uhyggeligt stor og da mulighederne er uanede, er det vigtigt du på forhånd er klar over, hvad du ønsker din hjemmeside skal kunne, men også at du er åben for hvad der rør sig i branchen – webbureauerne skal netop være din kikkert ud i fremtiden og din rådgiver, når det handler om kommunikationsprodukter med lang levetid.
Webbureauer må se det som deres fornemmeste opgave at skabe et website, der giver overblik og tilfredshed hos brugerne. For at sikre gentagne besøg og/eller give et øget salg – og dermed forbedre kundernes oplevelse på et website.
Gode råd på vej mod et frugtbart samarbejde med web-bureauerne:
Det er en god idé, at orientere sig om hvad konkurrenter, kunder og leverandører foretager sig på Internettet, inden du kontakter et webbureau. Man kan så begynde at danne sig en mening om hvad man selv kan bruge internettet til og hvordan ens websted skal skrues sammen. Og ikke mindst, hvilket web-bureau, man skal kontakte: Stort eller småt, og med hvilket speciale?
Køb virksomhedens domænenavn allerede når du får ideen.
Du kan du få dit eget domænenavn til evig arv og eje for en engangsinvestering på et par hundrede kroner plus et mindre årligt gebyr til DK Hostmaster. Der er altså ingen grund til at vente med at sikre sig det rigtige domænenavn. Skulle du undervejs miste gejsten eller beslutte dig for et andet navn, er der ikke sket den store skade. Den indtræffer først, når du IKKE købte den brandgode navn og nu har en anden snuppet det – lige for næsen af dig.
Installer e-mail server på dit domæne.
Det kan du godt selv gøre eller du kan få al den hjælp og vejledning, du har brug for hos et web-bureau.
Køb plads på et webhotel
Snak med webbureauet om, hvad du har brug for, både nu og fremover. Skal du have plads til en internet-butik eller skal du blot kunne lave en virtuel præsentation af dig selv og din virksomhed?
En fornuftig webhotelplads med masser af kapacitet, godt med tekniske faciliteter, ubegrænset antal e-mail-konti og et godt statistikprogram fås nu til under 50 kr pr. måned.
Web-bureauet laver din hjemmeside
Her skal du lytte og lære, være åben overfor de gode ideer og samtidigt holde fast i dit udgangspunkt.
Det er f eks vigtigt at hvad siden skal kunne, hvordan den skal se ud, i det hele taget hvad der passer bedst til dig. Her har du brug for kreativ sparring og input fra dit web-bureau, læs mere om kreativitet her.
Hvis der skal præsenteres mange ensartede data, kan det være en fordel at etablere et egentligt elektronisk katalog. Også det ved web-bureauerne alt om, så hvis du er ved at stå af den teknologiske drejeskive nu, så lad de professionelle tage over.

Søgemaskineoptimering
Det er langt hen ad vejen gratis at få hjemmesiden registreret på alverdens søgemaskiner, men det betaler sig at bruge tid på at gøre det rigtigt.
Sørg for at kæle for de mere eller mindre skjulte tekster, som de vigtigste søgemaskiner tager bestik efter. Søgemaskineoptimering betaler sig, ganske enkelt, og mange web-bureauer tilbyder også denne service, få gode råd til søgemaskineoptimering her.
Det tilbyder webbureauerne også:
- Mailinglister – er en særdeles effektiv form for markedsføring. Mailinglister giver mulighed for at fortælle personer med interesse i virksomhedens forhold, at der er sket noget nyt på hjemmesiden.
- Statistikprogrammer – så kan man nøje følge med i hvor mange, der f eks besøger siden, hvad de læser osv.
- Nyhedsbreve – glæd dine kunder med et nyhedsbrev, der fortæller om nye tiltag, nye produkter eller noget helt andet.
- Content management systemer, CMS – opdateringer af indhold er vigtigt hvis man gerne vil fremstå som troværdig og en aktiv spiller.
- Betalingsløsninger – så er du på vej mod nye markedsandele.