Hvad er Tekstforfattere?

22. november 2021 Slået fra Af Mikkel

Tekstforfattere bruges i reklamebranchen og har til opgave at skrive kreative og fængende reklametekster.

Tekstforfattere er gode til at arbejde med sproget. Tekstforfattere skriver reklametekster, der fanger en bestemt målgruppe. De kommer med ideoplæg til sproget i kampagner, og de skriver manuskripter til reklamefilm.

Tekstforfattere er ofte journalist, læs mere om journalister her… og den formelle uddannelse er da heller ikke uden betydning. Men en vaskeægte tekstforfatter elsker sproget i alle finurlige nuancer, og det er faktisk vigtigere end uddannelse. Når man holder så meget af ord, at man ridser dem ind i skolens bord, ja, så skal man være tekstforfatter eller rapper!

Tekstforfattere arbejder mest på reklamebureauer, marketingafdelinger, aviser, magasiner, men ofte også som freelance, løst eller fast tilknyttet et eller flere bureauer.

Tekstforfattere har en af de tre vigtigste jobfunktioner i reklamebranchen, for intet er så magtfuldt et middel til kommunikation som ord.

De to andre er projektleder og Art Director. Tekstforfatteren skriver, Art Directoren visualiserer, projektlederen styrer og koordinerer projektet og sammen udvikler de idé og koncept.

At skrive en god reklametekst er at kunne formulere et budskab, der får folk til at købe varer, holdninger og serviceydelser, fx reparation af bil eller boliglån. Ofte handler det om at fortælle allerede kendte oplysninger på en så anderledes måde, at teksten fanger og vækker ny interesse.

Tekstforfattere kan give dine strategier kød og blod i form af kreative og sælgende tekster rettet mod specifikke målgrupper.

Nogle bureauer arbejder med kommunikation eller PR (Public Relations) som speciale. Tekstforfattere tager sig også af at vurdere virksomheders og organisationers skriftlige kommunikation med omverdenen, gennem kommunikationsstrategi, der fastlægger, i hvilket sprog, gennem hvilke medier og til hvilke grupper af læsere virksomheden skal kontakte og skrive til.

Tekstforfattere i PR- og kommunikationsbureauer er normalt journalister, læs mere om journalister her… og laver også medietræning for de medarbejdere i en virksomhed, som naturligt kommer i kontakt med pressen. Medarbejderne trænes i interview i telefon, på tv, i radioen eller i at deltage i debatter og konferencer.

Tekstforfattere kan også være med til at forbedre den interne kommunikation i en virksomhed. Det kan ske fx gennem konferencer, personaleblad, intranet, kurser eller træningsprogrammer, eller man kan foreslå ændringer i virksomhedens organisation.

Du kan få meget glæde af en professionel tekstforfatter:

Dit budskab skal gå direkte igennem uden støj eller meningsforstyrrelser, og selvom du selv både læser og skriver et levende og korrekt sprog, er det langt fra nok, hvis der virkelig skal være vægt bag ordene – så skal der professionelle tekstforfattere til tasterne.

Tekstforfattere er også specialister i at gennemskrive en kompliceret og snørklet tekst til et ligefremt og let forståeligt sprog, f eks manualer eller brugsanvisninger.

Din tekstforfatter kan afgrænse og beskrive målgrupperne for dit produkt eller din ydelse, og komme med ideoplæg til sproget i en reklamekampagne, både dens slogan, produktets navn og tekster til annoncer, præsentation af produktet, vejledninger, salgsbreve eller til medarbejderbladet?

De mest udbredte tekstkategorier er

  • sælgende tekster (reklamer/annoncer)
  • argumenterende tekster (debat- og holdningsartikler m.v.)
  • informerende tekster (informationsmateriale, informerende artikler)