Hvad er Reklame?

Hvad er Reklame?

24. april 2021 Slået fra Af Mikkel

Reklame handler om kommunikation.

Reklamebranchens virksomheder beskæftiger sig med, hvordan mennesker, virksomheder, organisationer og myndigheder meddeler sig til hinanden og til os som kunder, brugere, borgere osv.

Reklamer er den mest ærlige form for kommunikation. Ingen kan være i tvivl om budskabet: Køb produktet!

50% af al reklame virker, vi ved bare ikke hvilke 50 %.

Reklamer er altid mere end bare reklamer. De er et spejl af tiden, ligesom de selv er med til at skabe tiden.

Harry DSB

Påvirkningen går begge veje. Og grænsen mellem reklame og virkelighed bliver stadigt sværere at trække, når DSB-Harry dukker op til den lokale byfest, og rødderne i skolegården laver sherifstjerner og siger ”jeg ka’ it’ hitte ud a’et” med Polle-dialekt.

Reklamer har på godt og ondt en enorm betydning. Hvad skal vi mene om Benetton, der sælger tøj med et autentisk pressefoto af bådflygtninge, som kæmper for livet? Politisk kunst eller pinlig spekulation?

Reklamer er den mest ærlige form for kommunikation.

Reklame er et firmas præsentation af sit produkt via forskellige medier, for eksempel brochurer, aviser, magasiner, radio, tv og internet med videre.

Reklame kan – i sin bedste form – være gedigen forbrugeroplysning i forbindelse med anskaffelse af produkter. Reklame kan være mindeværdig, ændre et folks sprog og præge en hel generation. Hvis du stadig bruger Rexona, siger det noget om din alder…

Men i sin værste form – være subjektiv propaganda eller lokkemad uden reelt indhold. Netop tomme reklamer er forbrugerne i disse år ved at udvikle en allergi for, og netop derfor er det i disse år vigtigt at tænke sig godt om, inden man reklamerer.

Man ved i reklamebranchen, at 50 procent af al reklame virker. Man ved bare ikke hvilke 50 procent.

Reklame er om at skabe en dialog

Reklame handler ikke bare om at aflevere et budskab, men om at åbne en dialog. Det kan være mellem producenten af en vare og grupper af forbrugere, det kan være mellem en virksomhed og dens medarbejdere, eller det kan være mellem staten og borgerne.

Reklame laves af reklamebureauer, der arbejder med kommunikation i alle sammenhænge, hvor mennesker, virksomheder, organisationer osv. har budskaber, holdninger, varer eller tjenesteydelser at udveksle og diskutere med hinanden.

Reklamebranchen opfatter sig i dag ikke bare som formidler af budskaber, men som skaber og vedligeholder af relationer mellem mennesker. Reklamebureauerne leverer det personlige forhold mellem sælger og kunde, mellem ekspedient og forbruger.

Reklame er kommunikation, og kommunikation er vigtigt i forhold til dine kunder.

Reklame er kommunikation af din virksomheds profil, dine produkters egenskaber etc. skal foregå så præcist som muligt. Her har du brug for de bedste i branchen.

Udviklingstendenser

Reklamebranchens største ydelse er salg og udlejning af reklameplads og reklametid. Reklamebureauerne stiller plads til rådighed i fx trykte medier eller tv. Denne aktivitet udgør omkring halvdelen af omsætningen.

Reklame gammeldags
En gang var det hele så simpelt

Fordelingen på medier forskyder sig. Omsætning på tv-reklamer har været stigende og udgjorde i 2003 26 procent. Ligeledes er omsætningen af reklamer i de trykte medier (aviser, magasiner og postomdelte reklamer) stigende efter et fald for blot et par år siden. Totalrådgivning vedrørende reklame og reklamedesign er de to næststørste ydelser.

Hvornår skal jeg begynde at reklamere?

Den dag du beslutter dig for at starte et firma, udvikle et produkt eller markedsføre en ide, skal du begynde at reklamere.

Mange tror fejlagtigt at reklamer kun er for de helt store, men der findes masser af SMVer, der kan øge markedsandele eller opdyrke nye markeder ved at begynde at reklamere.

Ligeledes findes der blandt spillerne i reklamebranchen både store og små hold, altså både superliga og Danmarks-serie.

Find ud af, hvor du selv er, hvad dine ambitioner er og hvem du så skal bruge. Et professionelt bureau behøver ikke være stort – og prisen skal altid ses i forhold til den indtjening, synlighed og position, du får ved at bruge reklame. En ting er sikkert: Hvis du mener det alvorligt, så sig det højt – med reklame.