Hvad er Lyd anlæg?

27. juli 2021 Slået fra Af Mikkel

Anlæg, der forstærker lyd, bemærker man først for alvor, når det ikke virker. Anlæggets fornemmeste opgave er at levere lyden så ubemærket som muligt.

Anlæg er en samlet betegnelse for mange forskellige måder at frembringe forstærket lyd på. Anlæg kan antage alle formere lige fra et simpelt karaoke-anlæg til et gigantisk PA-anlæg med tilhørende lys og effekter, der kan spille hele Parken op.

De mest anvendte lydanlæg består af to kraftige diskoteks højtalere og en forstærker. Til dette er det muligt at tilslutte enten cd-afspiller, MP3 afspiller, mikrofon eller computer. Anlæggets højtalere har en eneste opgave: at spille højt, rent og hele natten!

Anlæg er grundlaget for lyd, når alle i salen skal kunne høre, hvad der bliver sagt. Anlægget kan bruges til at forstærke foredragsholderens stemme, ved projekt-præsentationer, generalforsamlinger og større eller mindre møder.

Anlæg er uundværligt for lyden ved enhver festlig lejlighed, uanset om der er reception med argentinsk tangomusik eller rockbandet De skrigende Halse for fuld udblæsning til firmaets julefrokost.

Anlæg udlejes af større eller mindre lydfirmaer, der sørger for opstilling og afvikling af arrangementer i forbindelse med livebands, diskoteker, revy/teater, shows m.m.

Anlæg er også forudsætningen for virksomhedens kommunikation:

Anlæg i form af informationssystemer, AV-anlæg, højttaleranlæg, storskærmsprojektorer, møderumsfaciliteter, tolkeanlæg, rumstyringsanlæg, m.fl. er vigtige forudsætninger for virksomhedens kommunikation. Anlægget øger budskabets gennemslagskraft med det rette højteknologiske udstyr.

Anlægget kan gøre udslaget for din virksomhed, for gennemslagskraften afhænger her helt konkret af, hvordan budskabet formidles, både internt til medarbejdere og eksternt til kunder. I valget af det tekniske udstyr er det vigtigt at fokusere på udstyrets evne til at formidle et budskab bedst muligt og i overensstemmelse med organisationens værdigrundlag. Sammen med krav til udstyrets betjeningskomfort giver det en platform for effektfuld formidling og kommunikation.

Har du overvejet, hvad din virksomhed kan få ud af følgende former for anlæg?

  • Højttaleranlæg
  • Storskærmsprojektorer
  • Forstærkeranlæg
  • Mikrofonanlæg
  • Kaldeanlæg
  • Public Announcement anlæg (PA-anlæg)
  • Tolkeanlæg
  • Fjernundervisning
  • Rumstyringsanlæg
  • Lysstyringsanlæg
  • Tunghøreanlæg
  • Informationssystemer

Anlæg – i samspil med indretning, akustik og belysning

– skaber en optimal formidlingsplatform og kan gøre den lille forskel for den måde, dine kunder, samarbejdspartnere eller ansatte husker dit produkt eller dit budskab på. Når kunderne nu alligevel er samlet for at se præsentationen af dit nyeste produkt, vil de opleve det som en succes, når alle i salen faktisk kan høre, hvad der bliver sagt. Og skal du selv præsentere det, falder din mikrofon- og præstationsangst til under det halve, når du kan være sikker på, at mikrofonen bare virker og din stemme og dit budskab går klart og rent igennem.

Det nyeste inden for lydanlæg, er et anlæg, der retningsbestemmer din lyd. Det kunne fx være på et museum, så informationer om en udstilling kun høres af den, der står foran udstillingen. Eller i et indkøbscenter, hvor man ønsker at informere om et specifikt produkt, når kunden kommer i nærheden af produktet – fx i forbindelse med digital skiltning.

Anlægget sørger for, at lyden ikke blander sig med andre lydkilder og således ikke skaber et lydinferno, som er til gene for kunder og medarbejdere. Lyden kun kan høres inden for det felt man har defineret. Groft sagt svarer det til lyskeglen fra en lommelygte, når man står i et mørkt rum. Anlægget kan i et lokale forbindes med indtil flere højtalere, der altså afspiller på samme tid, men man hører kun luden fra den lydstråle, men netop befinder sig i.