Hvad er biografreklame?
Biografreklame eller reklamefilm, som biografreklamer også kaldes, er små, korte film, der vises inden den egentlige film og med det synlige formål at gøre reklame.
Biografreklamer er ligeså gammelt et medie som filmene selv, og lige så længe, der har eksisteret biografer, har biografreklamerne været en fast bestanddel af selve biografoplevelsen.
Biografreklamer findes i utallige udformninger lige fra enkeltstående billeder med eller uden lyd, over levende billeder, til små filmiske værker i sig selv.
Biografreklame er et stærkt medie, hvilket hænger sammen med den unikke eksponeringssituation
Biografen er bygget til intensive audiovisuelle oplevelser, hvor opmærksomheden kan rettes mod lærredet, og resten af verden kan lukkes ude. Og når du først sidder der, går du ikke lige med det samme igen.
Biografen er et af de få medier, hvor reklamerne er et positivt tilvalg, og hvor der er meget lidt støj. Det giver opmærksomhed mod lærredet og involvering i reklamerne. Derfor huskes reklamer set i biografen meget bedre.
Biografreklame kan også bidrage med nettodækning til mediaplanen, da man i biografen fanger en målgruppe, der er svær at nå gennem andre medier.
Biografreklame er meget præcist i sin segmentering, både demografisk og geografisk. Faktisk er sms det eneste elektroniske medie, der kommer tættere på forbrugerne.
Biografreklame starter ved det rå story board og udvikler sig gennem kunnen, kreativitet viden til et helstøbt reklameprodukt. Biografreklame er på linje med spillefilm en filmproduktion, og stort set alle store danske filminstruktører instruerer biografreklamer ved siden af deres mere kunstneriske karriere, ligesom de fleste skuespillere også indspiller biografreklamer. Da Harry mødte Bahnsen, blev skuespilleren Søren Pilmark f eks så stærkt eksponeret som kontormanden, der altid tager toget, at han for mange mennesker i dag er lig med DSB.
Biografreklame er også lokal biografreklame. Lokal biografreklame vises først i reklameblokken og giver følgende tre muligheder for at udnytte den stærke biografeksponering med enkle og kreative spots, der fanger publikums opmærksomhed:
- Lokalreklame
- Lokalreklame med lyd
- Lokalspot
Lokal biografreklame er ikke så kostbart et medie som landsdækkende biografreklame og tilgængeligt på linje med reklame i dag- og distriktsblade.
Biografreklame er en oplevelse på linje med selve spillefilmen. Derfor kommer mere end 90% af alle biografgængere i god tid inden filmen – så de kan nå at se reklamerne.
Biografreklamer hører med til det ”at gå i biografen”. Og bedre sted for eksponering findes nok ikke. I biografen er folk afslappede og i godt humør. Der er ingen forstyrrelser og reklamerne vises på et stort lærred.
Biografreklamer giver desuden mulighed for at ramme meget præcise målgrupper, da biografreklamer lægger sig op ad film, der interesserer præcist den målgruppe, man gerne vil nå.
Biografreklamerne har de senere år tabt penge til TV, der også er et stærkt reklamemedie. Blandt andet øl- og spiritus-annoncører vælger TV i stedet for biograf og f eks har Tuborg reklameret hårdt på TV, siden reglerne for alkoholreklamer blev løsnet ved årsskiftet.
Biografreklamernes udfordring bliver fremover at udvikle nye tilbud, hvis de vil følge med og på sigt tilbyde en oplevelse, som TV ikke kan formidle. Således vil biograferne blandt andet give annoncørerne mulighed for at sponsere enkelte forestillinger, som man kender det fra TV. Biografreklamer vil fremover også være at finde udenfor den normale 10 minutters blok, eller efter forfilmene.
Hvis du overvejer biografreklamer, så tænk især på:
- At biografreklame kan være billigere, end du umiddelbart tror.
- At du via biografreklame kan nå et helt bestemt segment
- At biografreklame er en attraktion i sig selv
- At biografen er en total-oplevelse
- At biografreklame virker lokalt – og globalt
Netop i øjeblikket diskuterer film- og reklamemennesker verden over den biografreklame, H&M netop har lanceret. Biografreklamen skal være med til at sælge H&M’s nye jeans-brand, og med en nyfortolkning af den klassiske kærlighedshistorie om Romeo og Julie håber H&M at få skabt et kærlighedsforhold mellem kunderne og de nye bukser. Biografreklamen var seks minutter, det hidtil længste for en biografreklame.