Hvad er AD?

18. juni 2021 Slået fra Af Mikkel

AD betyder art director, og er en nøglespiller på reklamebureauet.

AD’eren er med til udvikle og synliggøre et nøje defineret budskab i en kampagne, så det kan distribueres via forskellige kanaler: outdoor, på plakater, i TV, annoncer og på nettet

AD’ere er ansat på reklamebureauer, PR- og kommunikationsbureauer, i filmselskaber eller bladhuse. De kan også være ansat i andre typer virksomheder med store reklamebudgetter og egen reklameafdeling. Enkelte AD’ere arbejder Freelance

AD’eren visualiserer hvad som helst på en ny og fængende måde i forhold til den historie, f.eks. en annonce skal fortælle. AD’eren har derudover strategisk tæft og stor fornemmelse for magien mellem et billede og dets overskrift. AD’eren skal også have et bredt visuelt univers og ikke lægge sig fast på en ”personlig stil”, men i høj grad være kundens mand.

En AD’er bør grundlæggende være hamrende idérig og visuelt begavet ud over det sædvanlige, have æstetisk sans, forståelse for typografi og læsbarhed, være nysgerrig og eksperimenterende. Så sikrer Ad’eren dig den optimale reklame for dit produkt.

AD’eren lever af at få idéer til, hvordan reklamen kan fange forbrugernes opmærksomhed, og lægger den overordnede stil og linje i reklamen.

AD’ere på et reklamebureau arbejder først og fremmeste med kommunikation. AD’ere arbejder tæt sammen med Projektledere og Tekstforfattere.

Hvordan skal en reklame være for at fange forbrugernes opmærksomhed? Hvordan skal kommunikation udformes for at nå sin målgruppe? Det er, hvad en AD’ers arbejde går ud på. AD’eren står for den overordnede linje og stil i annoncekampagner, grafiske produktioner, film osv.

Hvordan bliver reklamen til?

På baggrund af kommunikations- og kampagnestrategien, som oftest er lavet af kunden og projektlederen, udarbejder AD’eren konceptet eller den røde tråd for kampagnen. Det foregår ofte i samarbejde med tekstforfatteren. Konceptet er skitsen til udformningen af kampagnens enkelte dele, både det visuelle udtryk og teksten.

Strategien og konceptet skal sikre, at der er overensstemmelse mellem det budskab, virksomheden ønsker at sende, og det, som målgruppen opfatter. Konceptet sikrer, at det visuelle udtryk og teksten er udformet på en måde, der kan vække målgruppens umiddelbare interesse.

Når konceptet er godkendt af kunden, følger produktionsfasen. Tekstforfatteren går i gang med at skrive tekster, og AD’eren arbejder med det visuelle udtryk. Produktionen kan omfatte en del underleverancer fra fx filmselskaber og fotografer.

Dtp’ere samler underleverancerne til et færdigt layout og laver det store grafiske arbejde på computere, herunder billedbehandling, 2D- og 3D-grafik osv. Tekster, grafik, lyd og billeder samles, klargøres og afleveres til den tekniske produktion.

Det færdige digitale layout overføres elektronisk eller eventuelt på diskette, som en rentegning eller som færdig film, afhængig af hvilke medier det skal distribueres på.

AD’ere arbejder i nogle virksomheder som ansvarlige for design af hjemmesider til internettet.

AD’eren har solid viden om design: form, indhold og udtryk. Evnen til at visualisere tanker og idéer er også veludviklet. Desuden har AD’eren indgående viden om målgrupper, og evner at lede og inspirere.

Hvad kan AD’ere gøre for dig?

AD’ere kan først og fremmeste omsætte dit budskab eller produkt til billeder, der går lige ind hos modtagerne. Sammen med projektlederen og tekstforfatteren fungerer AD’eren i den kreative troika, der trækker dig helt frem i rampelyset og søger for, at du bliver set, husket og genkendt.